Thursday, December 24, 2020

Mahasiswa Memimpin Sekadar Retororik?

 

Pada 4 Disember 2020 (Jumaat) telah diadakan satu perbincangan webinar tentang Terus Terang “Mahasiswa Memimpin Sekadar Retorik?” Webinar ini dikendalikan oleh seorang moderator dan tiga orang panel iaitu

1.      Yillson Yanggun (KMUKM),

2.      Qussiynur Yakin (Ikon Pelajar UKM)

3.      Farhan Khairuddin (Alumni UKM)

Moderator: Nur Riana Athina (Pelajar FUU UKM)

Antara soalan dan ulasan:

a)      Moderator: Bagaimanakah perbezaan politik dahulu dan sekarang bagi pendapat Farhan?

Farhan Khairuddin

-          Jauh perbezaan isu dahulu dan sekarang tetapi asasnya sama.

-          Pada zaman saya iaitu 2013, budaya politik UKM di mana-mana pelusuk adalah untuk berkempen tetapi pada zaman sekarang politik adalah untuk berhujah atau melontarkan idea dengan lebih mudah.

-          Mahasiswa perlu mempromosi budaya politik baru di luar kampus kerana kita golongan mahasiswa boleh membawa budaya ini kedepan

 

b)      Moderator: Apakah pengalaman Qussiynur menjadi Ikon Pelajar UKM di Kolej dalam konteks politik?

 

Qussiynur Yakin

 

-          Penglibatan pelajar dalam politik adalah penting selepas mereka bergraduasi. Mereka boleh menempatkan diri dalam keboleh pasaran kepada syarikat untuk mereka bekerja.

-          Apabila kita involve dengan kepimpinan, ia menyiapkan diri mahasiswa dan ia menjadikan mahasiswa mempunyai pakej ilmu dan pengalaman semasa menyertai program kepimpinan.

 

c)      Moderator: Apakah perkara yang berlaku apabila anda diangkat sebagai calon pilihan raya dan apakah perasaan anda?

 

Yillson Yanggun

 

-          Apabila melibatkan diri sebagai calon pilihan raya Sabah saya berfikir adakag saya boleh melakukannya atau tidak? Tetapi kawan-kawan menyakinkan saya bahawa saya boleh melalui pengalaman semasa pilihan raya kecil,

-          Saya tidak sangka kerana sebelum saya bergraduan, saya masih seorang pelajar tetapi terlibat dalam politik Sabah, ia berasa teruja kerana saya masih muda iaitu 23 tahun tetapi ia tidak meretakkan semangat saya.

-          Saya bukan tidak menang dalam pilihan raya Sabah tetapi sebenarnya saya belum menang.

 

d)      Moderator: Politik demokrasi semakin longgar, tanggungjawab anak muda perlu berpolitik atau anak muda bangun dan memberitahu ada cara lain yang lebih bagus untuk demokrasi. Apakah pendapat anda Farhan?

 

Farhan Khairuddin

 

-          Keadaan politik hari ini agak “confussion” apabila saya melibatkan diri dalam politik, saya belajar tentang demokrasi di mana politik demokrasi secara “real”.

-          Kerana itu apabila kita perlu mendaftar sebagai pengundi, kita perlu pergi. Anak muda perlu melibatkan diri dalam demokrasi kerana saya berada di KPT, peritus anak muda yang mendaftar mengundi adalah 13% hingga 15% sahaja.

-          Saya memegang semangat nasionalisme. Kita perlu membuat perubahan, kita mesti bergerak beramai-ramai. Jika kita membiarkan orang lain buat, kita letakkan nasib kita dekat orang lain.

-          Kita ada pegangan, kita perlu ada proses. Anak muda tidak boleh hanya mengikut shaja parti politik yang ada kerana kita akan tenggelam. Oleh itu, kita perlu ada ilmu dalam bidang yang sebegini.

 

e)      Moderator: Gerakan mahasiswa pada 60-an hingga 80-an mereka membawa suaa rakyat tetapi secara keras. Pada tahun 2000, mahasiswa semakin bijak, pada pendapat Qussiynur mengapa mahasiswa tidak mengikut Gerakan cara pada 80-an?

 

Qussiynur Yakin

 

-          Aktivis perjuangan mahasiswa mula pada 30-an.

-          1971, Akta Kolej Universiti di mana akata ini adalah untuk mengawal gerakan universiti yang di mana telah menyebabkan mahasiswa tertutup dan tidak seperti dahulu di mana dahulu mereka radikal dan aktif.

-          Tetapi, selepas  peredaran zaman, mahasiswa semakin sedar apa yang terbaik untuk diri kita.

-          Saya memberi peranan dan penglibaran yang maximum dalam universiti berbanding luar kerana saya mementingkan apa yang saya boleh dapat di dalam kampus.

f)       Moderator: Pandangan politik etnik untuk masa hadapan.


Yillson Yanggun


-          Pada pendapat saya, parti politik sudah tidak penting kerana apabila negara kita mempunyai perpaduan yang kuat.

-          Untuk masa sekarang parti politik etnik telah pun wujud.

-          Apabila wujud parti politik etnik, ia membuatkan kita berpecah. Jadi kita perlu mempunyai fikiran yang terbuka bahawa kitab oleh berpersatuan dengan bebas.

-          Siapa yang perlu memulakan gerakkan ini semua? Jawapannya adalah anak muda!

-          Sebagai contoh, politik etnik dan politik agama adalah tidak sama, jadi pembawakkannya jugak berbeza.

 

Soalan daripada penonton:

a)      Apakah pandangan anda jika pelajar tidak suka dengan kepimpinan?

 

-          Apa yang boleh dikatakan adalah kita perlu memimpin diri sendiri dahulu kerana ianya bermula dari diri kita.

-          Mereka yang tidak suka kepimpinan ini adalah berkemungkinan mereka tidak diberikan peluang untuk bersuara dan juga kurang pendedahan.

Sebagai contoh Kolej Pendeta Za’ba ada menganjurkan webinar Kita Bantu Sabah pada 20 November 2020 dan moderator webinar tersebut adalah pelajar tahun 1.

No comments:

Post a Comment

Tempajan Baju Coway

   Pada awal tahun 2021, kami di Qimprinting telah menerima tempahan baju dari kumpulan pekerja coway. Katanya baju ini hendak di pakai untu...