Sunday, December 20, 2020

Kesukarelawanan Kita Bantu Sabah

 


Pada 20 November 2020 (Jumaat) telah diadakan satu perbincangan webinar tentang Kesukarelawanan Kita Bantu Sabah. Webinar ini dikendalikan oleh seorang moderator dan seorang panel iaitu

1.      Encik Khairul Jamain (Pengasan “Impactive Malaysia Aktivis”)

Moderator: Nur Riana Athina (Pelajar FUU UKM)

 

Antara perkara yang dibincangkan adalah mengenai komuniti laut yang berada di Sabah. Mengapa? Kerana komuniti laut ini agak sukar untuk mendapatkan peluang Pendidikan. Atas faktor apa perkara ini berlaku? Hal ini berlaku kerana ada beberapa masalah yang sukar untuk diselesaikan iaitu mereka tiada kad pengenalan dan isu yang ditekankan adalah pendidikan dan penindasan.

Mengikut panel iaitu Encik Khairul Jamain merupakan “backpackers” di mana beliau sangat berminat mengekplorasi cara hidup komuniti laut di Sabah. Seperti yang dinyatakan di atas komuniti laut ditindas bukan sahaja dari segi pendidikan sahaja, malahan dalam perubatan dan kesihatan.

Beliau sebahagian daripada pihak NGO yang berhasrat untuk membantu masyarakat komuniti laut ini melalui membina sekolah. Hal ini demikian kerana beliau dan pasukannya ingin mencari titik permulaan masyarakat komuniti laut ini untuk melonjak semula kehidupan mereka sekali gus untuk mengelakkan mereka daripada penindasan yang mereka hadapi.

Mengapa mereka mementingkan pendidikan ini kerana melalui pendidikan ekonomi Sabah akan meningkat naik. Oleh kerana itu, pasukan NGO mereka akan mencuba sedaya upaya untuk mencari dana untuk membina sekolah, mencari tenaga pengajar, dana untuk makanan dan minuman, dan lain-lain.

Untuk pengetahuan anda, komuniti bajau laut ini tidak sedar akan kepentingan pendidikan ini kerana mereka tiada pengetahuan tentang pendidikan. Sebagai contoh, antara kelapa dan buku, mereka akan memilih buku kerana mereka menganggap kelapa yang dipilih itu akan berguna untuk kelangsungan hidup mereka.

Terdapat beberapa soalan yang ditanyakan daripada pihak penonton tetapi apa yang paling diberikan penekanan adalah hal tentang NGO di mana menurut panel Khairul Jamain, kalau ingin menuntut ilmu, tuntutlah daripada orang lain kerana orang yang berilmu tidak sombong untuk memberikan ilmu. Selain itu, menuntu ilmu daripada orang lain juga membolehkan kita memperoleh bayak pengetahuan dan pengalaman. Untuk pengetahuan anda, Semporna dan Kenya mereka belajar dibawah pokok dan suasana membelajaran mereka sangat tidak selesa.

 

Selain itu juga, pihak NGO atau pasukan NGO panel, mereka ingin membina sekolah dan memberi makanan dan minuman juga. Walaupun mungkin lima orang pelajar sahaja, mereka tetap akan teruskan kerana mereka ingin meningkatkan dan mengasah semula sistem pendidikan mrereka yang mana sekali gus akan meningkatkan keadaan ekonomi mereka kerana mereka mempunyai ilmu pengetahuan.

Seterusnya, penonton juga bertanyakan kepada panel Khairul Jamain, apakah peranan siswa untuk melibatkan diri dalam kesukarelawanan? Jawapan panel adalah yang pertama, siswa perlu mempunyai kebebasan dari segi pemikiran untuk mendapatkan idea dan juga kebebasan masa. Kedua, perlu ada kemanusiaan untuk generasi yang akan datang. Sebagai contoh, jika plan A yang dirancang gagal, kita cuba membuat plan B. Apa yang dimaksudkan oleh panel adalah mahasiswa menunjukkan “humanity” untuk generasi yang akan datang. Ketiga, membantu komuniti dan tunjukkan sesuatu untuk masa hadapan. Yang terakhir mengangakt kemanusiaan untuk masa hadapan.

Secara ringkasnya, panel Khairul Jamain menekankan isu kemanusiaan dalam kalangan mahasiswa kerana mahasiswa kebanyakkannya dari kalangan orang muda dan MUDA ITU SEJARAH.


No comments:

Post a Comment

Tempajan Baju Coway

   Pada awal tahun 2021, kami di Qimprinting telah menerima tempahan baju dari kumpulan pekerja coway. Katanya baju ini hendak di pakai untu...