Tuesday, October 13, 2020

Percetakan Skrin ( Silk screen)



Ini mungkin adalah kaedah yang paling biasa digunakan untuk percetakan t-shirt oleh kebanyakan pencetak. Kaedah ini menggunakan skrin untuk meletakkan dakwat ke dalam baju.  Setiap skrin menggunakan satu warna tunggal. Jadi, untuk custom t-shirt dimana reka bentuknya mempunyai 4 warna, kaedah ini akan memerlukan 4 skrin yang berasingan. Oleh itu, teknik ini amat tidak sesuai untuk reka bentuk yang sangat kompleks dan pelbagai warna.

Dalam industri pakaian zaman ini, skrin yang ketat akan diadakan mesh nilon. Pada zaman dahulu, sutera sebenarnya digunakan. Inilah sebabnya percetakan skrin adalah juga dikenali sebagai percetakan skrin sutera. Faedah percetakan skrin gunakan cara ini adalah bahawa anda mendapatkan t-shirt yang berkualiti tinggi dan kelihatan profesional. T-shirt Yang dicetak gunakan proses percetakan skrin juga akan kelihatan kemas dan menarik. Ia sangat tahan lasak dan kos efisien untuk belian yang jumlahnya cukup tinggi.

 

Untuk belian yang amat rendah bilangannya, contohnya satu atau dua helai saja, percetakan skrin adalah tidak sesuai. Kaedah percetakan ini mempunyai kos persediaan tertentu, yang bergantung kepada jumlah warna yang dikandungi dalam reka bentuk. Jika cetakan dilakukan pada t-shirt yang berwarna hitam, ini akan perlukan reka bentuk dicetak atas sesuatu asas yang berwarna putih.


No comments:

Post a Comment

Tempajan Baju Coway

   Pada awal tahun 2021, kami di Qimprinting telah menerima tempahan baju dari kumpulan pekerja coway. Katanya baju ini hendak di pakai untu...